Mitja Ficko: Ležeči tiger, skriti zmaj
O razstavi
Slikar srednje generacije Mitja Ficko (1973) svoje slike snuje na podlagi lastnih občutenj in doživljajev, najpogosteje pa slikam prepusti, da se zgodijo. Za njegovo prakso je značilno intenzivno poigravanje s prostorom in perspektivo, večina slik pa je tako ali drugače zgrajenih po principu plastenja, ponovnega prekrivanja in zakrivanja. Pri uresničevanju tega vizualnega jezika in gradnji vsebine si pomaga z uporabo različno grobih bleščic in prav specifično, zanj svojevrstno rabo geometrije, barv in tekstur. Njegove atmosferične, subtilne mistike polne slike so dandanes hitro prepoznavne po razgibanih, drznih kompozicijah, neopredeljivi, fantazijski vsebini in nenehnemu prehajanju iz narativnega v abstraktno. Upodobljeni prizori predstavljajo različne izseke osebnih metafor in izkušenj čutenja. Slike, nasičene s skrivnostnimi bitji in ambivalentnim vzdušjem, povabijo v svet, ki vsakega gledalca spodbudi in nagovori k motrenju dela in samostojni, individualni interpretaciji.
Na razstavi v Galeriji Nove univerze Fakultete za slovenske in mednarodne študije na ljubljanskem Mestnem trgu so razstavljena dela manjših formatov, na katerih sta figuralika in navidezna pripoved veliko bolj izrazita, ponekod celo poudarjena. Za razliko od nedavno razstavljenih, nekoliko abstraktnejših in z bleščicami posutih del v celjski Galeriji sodobne umetnosti ali ljubljanski galeriji SLOART, je tokratna sveža produkcija malenkostno bolj igriva, pavlihasta in izrazito zoomorfna. Glavnina del je nastala v zadnjem letu, razstavljena pa so tudi nekoliko starejša dela, denimo hudomušni pikčasti konjički Rdeča preproga (2020) in viseči pisani trakovi Strange place (2019). Pri večini del prevladuje premišljeno kolažiranje prostornin in nenehno prekrivanje in kombiniranje upodobljenih subjektov, kot so tropske ptice, plamenci, krvoločni tigri in domače lisice. Spremljajo jih avtorju priljubljeni zaviti oblaki, stilizirano drevje in obodne mavrice. Najnovejša dela so polna prikupnih presenečenj in skritih detajlov. Avtorja zanimata likovni preplet in ustvarjanje podob, ki v nedefiniranem prostoru nastopajo kot nekakšen privid. Določljive podobe oranžnih lisic, visoko rastočega drevja in namuznjenih hišnih ljubljenčkov se v primanjkljaju prostora gibljejo tako, da malenkostno zdražijo gledalčevo oko. Nasičenost barv in oblik ter uporabljena kolažna strategija omogočata širok razpon poglabljanja v posamezna dela, ki v slikarskem smislu funkcionirajo, v linearnem prostoru in času pa učinkujejo kot perspektivni trik ali iluzija.
Nekatera dela so nastala na podlagi živalskih sestavljank za otroke. Raziskovanje in komponiranje lesenih kock, na katerih so upodobljeni portreti gozdnih živali, je avtorja popeljalo k nadaljnjemu poigravanju s kompozicijo in odkrivanju zanimivih kombinacij. Prav tako sta ga navdihnila format in večstranskost raznolikih otroških magnetov in nalepk, ki se na slikah kažejo v obliki hudomušnih kombinacij, zdaj živali, drugič vremenskih pojavov, zvezd valov in celo interierja. Četudi so vhodi v posamezna dela izrazito figurativni, je avtorjeva želja oddaljiti se od pripovednega in gledalcu omogočiti samostojno, neodvisno izkušnjo razumevanja in čutenja slike. Živali same po sebi nimajo resnega alegoričnega pomena ali narativnega loka. Včasih se enostavno zgodijo in na posameznih slikah zasedejo njim primerno, likovno najprimernejše mesto. Pozneje se morda ponavljajo in v novih mističnih svetovih ter čutnih prilikah odigrajo vlogo naključnega protagonista. Četudi je predstavljenih nekaj povsem abstraktnih slik, ki se primarno gradijo z geometrijo in barvo, razstavo združuje avtorjeva prepoznavna figuralika. Izjemno plodno obdobje se odraža v številnih manjših eksperimentalnih serijah, od katerih so na razstavi predstavljeni najbolj reprezentativni in zanimivi primeri. Mitja Ficko nam na razstavi Ležeči tiger, skriti zmaj prikazuje svoj razvijajoči se likovni svet. Ta se intenzivno poraja, nenehno krepi, gledalca pa nagovarja k hrabrejšemu in neobremenjenemu pristopu, branju in čutenju.
Maša Žekš
O avtorju
Mitja Ficko (1973, Murska Sobota) je leta 1999 končal študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri profesorjih Janezu Berniku in Gustavu Gnamušu. Leta 2002 je magistriral pod mentorstvom Metke Krašovec. Med svojim delovanjem je imel samostojne razstave v Galeriji Equrna v Ljubljani, Kibli Maribor, Obalnih galerijah Piran, Galeriji Srečišče v Ljubljani, UGM Studiu Umetnostne galerije Maribor, Galeriji Alkatraz v Ljubljani, Kvartirni hiši v Celju, Kusthalle Ravensburg, Galerie Sechzig v Feldkirchu, Miklovi hiši v Ribnici, v Städtische Galerie Villingen-Schwenningen, celjski Galeriji sodobne umetnosti in ljubljanski galeriji SLOART. Sodeloval je na številnih skupinskih razstavah, kot so Prisotnosti, KIBLA Portal, Maribor (2018), Nezaslišani svet, ki ga imam v glavi (Metamodernizem in metaromantika v slovenskem slikarstvu, KGLU Slovenj Gradec (2019), Čas brez nedolžnosti. Novejše slikarstvo v Sloveniji, Moderna galerija Ljubljana (2019), Apokalipsa 2020, Galerija Equrna, Ljubljana (2020), The Curious Minds in Die ich rief, die Geister, werd ich nun nicht los, LIA Leipzig International Art Programme, Spinnerei, Leipzig (2020). Živi in dela med Ljubljano in Leipzigom.